29 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen (deel 4)
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
22 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen (deel 3)
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
15 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen (deel 2)
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
14 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) biedt levensvatbare hotels de mogelijkheid schuldeisers via de rechter te dwingen mee te werken aan een akkoord om de te hoge schuldenlast te verminderen. Een faillissement van een in essentie gezond hotel kan daarmee op structurele wijze worden voorkomen. >>
3 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in middelzwaar getroffen regio’s. Dit verandert dag na dag negatief. Hotels sluiten hun deuren. Bij zulke bezettingsgraden zijn de exploitatiekosten simpelweg te hoog. Wat gaan we straks doen als de deuren weer open kunnen? Gaan we dan weer enorm stunten met de kamerprijzen? Waarom doen we dat toch? Hebben we niks geleerd van vorige crises? Dumpen is toch dom? >>
1 april 2020
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermijdelijk zijn. Niet alle hoteliers realiseren zich voldoende wat het relatief zware effect van prijsstunten is op de algehele performance van het hotel. >>
27 maart 2020
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hoteliers hiermee slechts gehoor aan een maatschappelijke oproep of kunnen zij nog een diepere betekenis ontlenen aan deze transformatie? Welke lessen kan de hotelsector uit deze crisis trekken? >>
19 maart 2020
Wapenen tegen de crisis: Is mijn hotel morgen nog wat waard?
Oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Hospitality Management
Vorige week schreef John Reintjens over het belang van een goed onderbouwd waarderingsmodel met reële aannames en uitgangsposities. Zo’n model geeft inzicht in de waardeontwikkeling van uw hotel en is essentieel voor het uitzetten van de toekomstrategie. Maar in hoeverre zal de huidige crisis de waarde van uw hotel beïnvloeden? Welke maatregelen kunt u treffen om deze waarde zoveel mogelijk intact te laten? >>