Persberichten – tips voor jouw horecabedrijf

Schrijf een goed persbericht!

Verstuur je wel eens een persbericht? Dan hebben we een aantal leuke en relevante tips voor je:

Persbericht TIP 1

Maak het relevant voor je doelgroep

Veel persberichten zijn algemeen van aard. Zo algemeen dat ze eigenlijk overal in kunnen. Vlees noch vis. Neem de tijd en bedenk heel goed voor wie het bericht bestemd is. Heb je een product of dienst voor meerdere doelgroepen schrijf dan twee persberichten. Het loont de moeite.

Persbericht TIP 2

Maak een goede foto

Op fotografie wordt vaak bespaard. En dat is jammer want je product of dienst verdient een goede eerste indruk. Kwalitatief goede foto’s worden ook eerder gepubliceerd. Stel je bij het maken van de foto de vraag: wat wil je laten zien?

Persbericht TIP 3

Copyrights

Je mag niet zomaar foto’s van het internet ‘plukken’. Dat is strafbaar. Op foto’s rusten copyright. Het werk van fotografen is beschermd. Je kunt van copyrights- en auteursorganisaties naheffingen krijgen. En zij staan in hun recht. Die boete kan honderden euro’s en meer per foto bedragen. Uitgevers vragen vaker om een vrijwaringsverklaring. Komt er een boete dan wordt die op jou verhaald.

Persbericht TIP 4

Je impact is groter dan je product of dienst

Persberichten hebben betrekking op je bedrijf, personalia, speciale gebeurtenissen et cetera. Zorg dat je goed op de foto staat. Denk vooraf na over hoe je wilt overkomen. Zit je haar goed? Stropdas recht? Zijn alle knoopjes dicht, schoenen gepoetst? Kijk in de camera en houd je hoofd recht, dit komt zelfverzekerd over. Artikelen met een goede foto waarop mensen staan worden beter gelezen.

Persbericht TIP 5

Vergoeding

Redacties ontvangen een overvloed aan persberichten. In het selecteren en verwerken daarvan zit tijd en energie. Daarom vragen (vak)bladen en websites terecht een kleine vergoeding. Voor jou is het daarom belangrijk om goed te segmenteren. Dan komt je boodschap wel bij het juiste medium terecht.

Persbericht TIP 6

Documenten

Redacties ontvangen vaak opgemaakte persberichten in pdf- of wordbestanden. De foto’s zijn dan in het bericht opgenomen. Zonde van je tijd en vreselijk onhandig voor de redactie. Opgemaakte persberichten betekent onnodig knip & plakwerk. Bovendien verliezen foto’s vaak aan kwaliteit. Het beste is de tekst in een wordbestand of in de mail aan te leveren, en de foto’s separaat eventueel via Wetransfer.

Persbericht TIP 7

Doe het zelf

Veel persberichten worden opgesteld en verstuurd door PR bureaus. Waarom? Er is niemand die jouw product of dienst zo goed kent als… jij. Je weet het beste welke doelgroep relevant is. Schiet niet met hagel. Bel eens met de voor jou relevante redactie. De redacteuren kennen hun lezers, interessegebieden en weten beter dan een buitenstaander hoe je de lezer aanspreekt. Zij kunnen je helpen bij het opstellen en publiceren van teksten. Dat is effectiever en vaak goedkoper.