Blog – Uit het oog, uit het hart

Uit het oog uit het hart - Header smal - DEF

Ook al heb je een geslaagd horecabedrijf met mooie omzet, er is altijd een moment waarbij de twijfel toeslaat omdat de klandizie even terugloopt. Wellicht omdat er een concurrent zijn deuren opent om de hoek of omdat je even niet oplettend genoeg bent geweest en je service of kwaliteit iets zijn ingezakt.

Dan kan het best lastig zijn om die weg naar boven weer te vinden. Vaak moeten horecabedrijven het hebben van de toeloop en wordt er niet gebouwd aan de eigen commerciële slagkracht. Het commercieel denken hoe je diverse doelgroepen aan je bindt en ze behoudt.

Dat laatste blijkt voor horecaondernemers een enorm struikelblok. Waar voor de meeste bedrijven marketing en verkoop een cruciaal bedrijfsonderdeel is, is het in de horeca een bijkomstigheid. Een uitzondering daargelaten, maar er zijn weinig horecabedrijven die op dit vlak hun zaakjes op orde hebben.

Te weinig aanloop?

Het frustreert als je zaak te leeg is. Veel seizoenbedrijven hebben hier last van, met name omdat het toerisme in de winter terugloopt. Gek genoeg lijken ze die dip van tevoren niet aan te zien komen. Op het laatste moment gooien ze een flyer of advertentie met korting eruit, om zo een nieuwe doelgroep aan te trekken. Maar dit is het recept voor fiasco. Die nieuwe doelgroep ziet je helemaal niet zitten. Ze kennen je niet of nauwelijks. En zo’n ‘kat in het nauw’ actie maakt jouw bedrijf ook niet erg aantrekkelijk. Bij onbekenden komt die eerder over als een hopeloze actie.

Bouwen aan vervangende handel

Zelfs op toplocaties kan je omzet tijdelijk opdrogen. Heb je genoeg ‘vet op de botten’ dan kun je die periode overbruggen. Toch hoor je horecabedrijven vaak zeggen: ‘In het hoogseizoen hoef ik niets te doen want de klandizie loopt gewoon binnen. Maar in de winter is het hier te rustig.’

Het punt is dat zo’n bedrijf niet gebouwd heeft aan vervangende business. Doe je in het hoogseizoen niets aan je naamsbekendheid en marketing, vergeet dan maar dat mensen je weten te vinden als jij ze nodig hebt. Als de toeristische business stil valt komen lokale doelgroepen je echt niet redden. Zaak dus om te differentiëren en je focus te verleggen naar meerdere doelgroepen.

Er zal een verschil zitten in het verwachtingspatroon. De vraag is wat je moet veranderen in je aanbod en diensten om meerdere doelgroepen aan te trekken? Hoe ga je ze benaderen, bereiken en overtuigen? Maar wat je ook beslist te gaan doen, laat in het hoogseizoen geen radiostilte vallen. Want uit het oog is uit het hart.