Alle horeca in Nederland is voorlopig, als gevolg van de coronacrisis gesloten. Een zware periode voor horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land ontstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. ‘We are in this together’.
Hieronder geven én delen wij handige tips. Heb je zelf ook een goede tip? Deel het en mail naar: hm-academy@uitgeverijps.nl! Zo houden we de horeca overeind!
Tips van ABN AMRO
De bank geeft op de eigen website zeven hanige tips voor restaurantondernemers:
Coronacrisis – Zeven stappen die restauranthouders zouden moeten nemen Opeens is je restaurant dicht. En spoken er als eigenaar honderden vragen door je hoofd. Je moet in actie komen, maar waar begin je? ABN AMRO vroeg het Arthur Bassant van Heerlijk.nl, gespecialiseerd in het vullen van lege restaurantstoelen. Bassant staat in contact met honderden restauranthouders en heeft er zijn beroep van gemaakt de horeca door zware tijden heen te helpen. “Je moet oorlogsklaar zijn, zodat je straks de strijd weer aankan.”
Vangnetten. “Doe een aanvraag voor alle overheidsregelingen die er nu zijn. Vraag een NOW-tegemoetkoming in de loonkosten aan bij het UWV waardoor je maximaal 90% van de loonsom gecompenseerd krijgt. Via de regeling Noodloket ontvangt elke horecaondernemer die deels of geheel moet sluiten binnenkort een tegemoetkoming van 4.000 euro. De belastingdienst verleent uitstel van betaling van loonheffing, btw, vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting – maar doe wel aangifte. Ondernemers die een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting 2020 hebben ontvangen en nu een lagere winst verwachten, kunnen deze wijzigen zodat zij direct minder belasting betalen.”
Cash is king. “Zoek contact met je accountant en maak een kasstroomanalyse met meerdere scenario’s. Wat gebeurt er met mijn zaak als we twee maanden dicht zijn, vier maanden, en zes maanden? Het is zonde als al je spaargeld in deze crisis verdwijnt. Kijk vooral hoe je je kosten kunt minimaliseren; ga downscalen. Banken hebben de inning van aflossing en rente opgeschort, dat zijn zaken om mee te nemen in je kasstroomanalyse. Heb je debiteuren: bel ze op en trek dat geld van die openstaande facturen naar binnen. En tot slot: veel restaurants stappen nu in de bezorging. Ik hoop alleen dat elke restaurateur daarbij goed naar de financiën blijft kijken. Als je de stap neemt, ga dan niet op halve kracht maar voluit.”
Gasten, korte termijn. “Hou je vaste gasten via e-mail en sociale media op de hoogte van wat er bij jou speelt. Maak ze deelgenoot van de positieve acties die je onderneemt. Bijvoorbeeld dat je voorraden eten naar de voedselbank hebt gebracht. Dat je bent gaan koken voor het lokale verpleeghuis of ziekenhuis. Overweeg om je aan te sluiten bij tegoedbon-initiatieven als Redderestaurants.nl of Helpdehoreca.nl en breng je vaste gasten daarvan op de hoogte.”
Gasten, lange termijn. “Veel restauranthouders verwachten dat hun gasten straks weer als vanouds zullen reserveren. Ik ben bang dat dat niet klopt, dat het consumentenvertrouwen tegen die tijd een tik heeft gekregen. Maak een marketingplan voor als de crisis voorbij is. Je moet oorlogsklaar zijn, zodat je straks de strijd weer aankan. Zijn er acties te bedenken waarmee je over een paar maanden de omzet goed kunt boosten? Stap over de schroom om je vaste gasten met kortingen terug te vragen – dat waarderen ze. Hier is Heerlijk.nl bijvoorbeeld in gespecialiseerd.”
Personeel. “Maak een helder draaiboek voor medewerkers voor de komende weken, met daarin ook duidelijke doelen die gehaald moeten worden. Verdeel taken, hou ze aan het werk. Dit is de tijd om achterstallig onderhoud aan je restaurant en je terras te doen. Zorg dat je zaak er op en top bijstaat als je weer open mag. Laat het personeel die online wijncursus doen. Heeft iedereen het diploma sociale hygiëne al? Kijk naar e-learning-initiatieven zoals die van SVH en Yellowstone. Betrek je personeel bij het maken van de marketingplannen die je maakt voor de heropstart.”
Leveranciers. “Benader je crediteuren proactief en maak afspraken met ze. Ik heb liever een restaurateur die mij belt met de mededeling ‘Arthur, ik ga je rekening niet betalen’, dan een restaurant waar ik helemaal niets van hoor. Restaurateurs die contact met mij opnemen, hebben een streepje voor bij mij. Het kweekt goodwill. Hou als restaurateur de contacten met je leveranciers warm, dat je er weer terecht kan als de crisis voorbij is. Vraag om afstel of uitstel van huurbetaling, in elk geval voor de periode dat je gesloten bent. Komen jullie er samen niet uit, win dan advies in bij een jurist.”
Blijf positief denken. “Als je horecaondernemer was tussen 2009 en 2014 heb je ook moeilijke tijden meegemaakt. Er komt een tijd dat het weer beter gaat. Bedenk nu al hoe die wereld er uit gaat zien. In normale tijden spenderen mensen grofweg een kwart van hun uitgaven aan voedsel en drank buitenshuis. Welke kansen gaat het post-coronatijdperk jou bieden? Na deze crisis wordt het leven weer gevierd met vork, mes en lepel.”
Tip van Dehuyskamergilze:
Dehuyskamergilze heeft een leuke manier bedacht om hun klanten te behouden: ‘De Huyskamer kookstudio’. Elke dag wordt er op social media door één van de koks een eigen kookcreatie online gezet. Dit kan zijn een lunch, een diner of een gerecht. Hier maken zij ook een vlog over zodat het gemakkelijk terug te kijken is voor de kijkers.
Tip van Hakvoort:
Leverancier van keukenapparatuur Hakvoort, stuurde deze checklist om ervoor te zorgen dat keukenapparatuur niet verwaarloosd raakt:
- Zorg dat de stekker uit het stopcontact is zodra apparatuur wordt schoongemaakt
- Maak de apparatuur grondig schoon met reinigingsmiddelen voor het betreffende apparaat
- Laat het warmloopprogramma van de vacumeermachine draaien of vervang eventueel de olie in de machine
- Reinig de condensors van koelingen en vriezers met een zachte borstel
- Vervang gescheurde deurrubbers van koelingen en vriezers om energieverlies te voorkomen
- Maak zoveel mogelijk gebruik van één grote koeling of vriezer. De overige koelingen kunnen uitgezet en goed gereinigd worden. Voorkom muffe geuren door de deuren van koelingen na het reinigen op een kier open te laten staan.
- Ontdooi de vriezer en maak deze goed droog. Ook de uitlekbak als u daarbij kunt
- De ijsblokjesmachine kan uit. Reinig de machine goed van binnen en buiten.
- Reinig de afzuigfilters van de afzuigkap
- Ontkalk de combisteamer en leeg de boiler
- Ontkalk de bain marie
- Ontkalk de vaatwasser door het reinigingsprogramma minimaal één keer te laten draaien. Zet de vaatwasser deur of de kap na het reinigen op een kier
- Kook de frituur uit
- Controleer de zoutvoorraad in de waterontharder en vul indien nodig aan
- Let goed op de houdbaarheidsdatum van waterfilters, deze zijn beperkt houdbaar
- Laat af en toe water door de afvoerputten en afvoeren stromen zodat deze niet droog komen te staan.
Tip: La Base, Weesp
Pizza Restaurant La base in Weesp is helaas gesloten, maar staat niet stil.
2 x per week maken zij gratis maaltijden samen met lokale ondernemers voor het zorgpersoneel die hard aan het werk zijn voor alle mensen die zijn getroffen door het COVID19 virus. Zij stellen iedere maandag en vrijdag 100 maaltijden beschikbaar. Deze kunnen zij gratis bij hun ophalen en thuis of op het werk opwarmen.
Tip: The Food Companion
The Good Companion pakt deze crisis slim aan. Om hun gerechten niet te hoeven kunnen missen, bezorgen zij ‘Do it yourself’ verse visboxen veilig bij mensen thuis. Hierin zitten alle ingrediënten en het recept zodat je thuis de gerechten kunt maken!
Tip: comfort food
Het is een rare tijd. Mensen hebben behoefte aan comfort food, dus wanneer je een afhaal- of bezorgservice hebt, dan zouden deze producten zeer succescol kunnen zijn.
Tip: markeringen
Wanneer je voedsel laat afhalen, zorg dan voor markeringen op de vloer, zodat iedereen de minimale 1,5 meter onderlinge afstand eenvoudig kan bewaren.
Tip van Frank Streefland, De Nieuwe Polderkeuken, Stolwijk
Ondernemer Frank Streefland van restaurant De Nieuwe Polderkeuken in Stolwijk gaat gasten de gelegenheid bieden een maaltijd te bestellen voor de lokale Voedselbank, het lokale ziekenhuis of het lokale verzorgingshuis. Voor 29,95 euro kan online een menu van drie gangen worden gekocht, dat kant-en-klaar wordt afgeleverd. Ook biedt hij traiteurmaaltijden aan om af te halen en cadeaubonnen om later te verzilveren. Lees het hele persbericht hier.
Tip van Fiona Stoger, Coffeelicious (meerdere vestigingen)
“Wij hebben onze productiekeuken omgetoverd tot een bakkerswinkel! Ook bezorgen we. Onze webshop is goed gevuld. We leveren gratis taarten aan ziekenhuizen etc.”
Jacco Heijkoop, CEO van The Tosti Club
“De ontwikkeling was al een tijdje aan de gang maar nu –tijdens de coronacrisis- willen we onder meer onze WhatsApp-applicatie inzetten om onze zaak draaiende te houden. Aan de hand van een botje (robot) kun je onze ÉCHTE tosti’s en onze andere favourites bestellen, die een half uur later klaarstaan om opgehaald te worden. Het gebruik is heel eenvoudig. Je appt ‘bestel’ naar +31 76 303 3302 en dan reageert onze virtuele collega en assisteert jou door de bestelling. Het fijne is dat je direct in dezelfde omgeving kan betalen en jouw bestelling 30 minuten later klaarstaat op locatie.”
KHN
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft een facebookpagina opgezet: HorecaHelpt. De pagina is een platform waar horecaondernemers hun verhalen, initiatieven, tips en steunbetuigingen kunnen delen.
Actie Basiliek*, Harderwijk
Restaurant Basiliek* uit Harderwijk gaat zich maatschappelijk inzetten. Op het Facebook-account van het restaurant stond het volgende te lezen:
“In het restaurant zijn we een team maar ook in de maatschappij is dat het geval. Net op deze momenten is het belangrijk om elkaar te helpen en voor elkaar klaar te staan. Wij zullen geen nevenactiviteiten als thuisbrengen of take-away verzorgen. We hebben in overleg besloten om het ziekenhuis van Harderwijk te helpen en waar mogelijk de doktoren en verpleegkundigen een hart onder de riem te steken.We zullen de de artsen, medici en verplegers gedeeltelijk voorzien van kleine fingerfood / snacks etc. Dit is alvast een kleine bijdrage aan de solidariteit.”
Tip van KHN
Voor het op korte termijn verlagen van de huurprijs bestaat geen wettelijke regeling. KHN heeft op dit moment actief contact met overheid, maar ook met banken én de vastgoedsector. Ook kun je het gesprek met jouw verhuurder aangaan over de verlaging van de huurprijs op korte termijn. Of over het aanpassen van de voorwaarden (een huurvrije periode of een omzetgerelateerde huurprijs gedurende een bepaalde periode). KHN heeft een modelbrief opgesteld waarmee je jouw huurbaas kunt verzoeken voor een (tijdelijke) vrijstelling. Download de brief hier.
Tip van HM Academy
Laat je zien. Zet al je communicatiemiddelen (social, e-mail, posters aan de binnenkant van het restaurant) in om aan je gasten te laten zien wat je aan het doen bent. Afhalen en Bezorgen? Communiceer het. Volledig gesloten? Communiceer het. De samenwerking met een ander bedrijf? Communiceer het.
Tip van HM Academy
Er komt gelukkig een dag dat de horeca weer open mag. Denk goed na over de visie en strategie van je bedrijf ná de crisis. Een cruciale fase voor de continuïteit van je bedrijf. Zet ideeën op papier, vergader met collega’s via Google Hangouts, Facetime of Skype.
Tip van HM Academy
Ga in gesprek met leveranciers en de pandeigenaar. Iedereen is zich bewust van de situatie. Ga in gesprek om huur en lopende rekeningen op te kunnen laten schorten.
Tip van HM Academy
Houd een grote schoonmaak. Mocht je ervoor gekozen hebben om volledig dicht te gaan omdat je de infrastructuur niet hebt om te bezorgen of af te halen, gebruik de tijd om de keuken eens flink aan te pakken.