Alle horeca in Nederland is voorlopig, als gevolg van de coronacrisis gesloten. Een zware periode voor hoteliers, horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land ontstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. ‘We are in this together’.
Hieronder geven én delen wij handige tips. Heb je zelf ook een goede tip? Deel het en mail naar: hm-academy@uitgeverijps.nl! Zo houden we de horeca overeind!
Tip van Hakvoort:
Leverancier van keukenapparatuur Hakvoort, stuurde deze checklist om ervoor te zorgen dat keukenapparatuur niet verwaarloos raakt:
- Zorg dat de stekker uit het stopcontact is zodra apparatuur wordt schoongemaakt
- Maak de apparatuur grondig schoon met reinigingsmiddelen voor het betreffende apparaat
- Laat het warmloopprogramma van de vacumeermachine draaien of vervang eventueel de olie in de machine
- Reinig de condensors van koelingen en vriezers met een zachte borstel
- Vervang gescheurde deurrubbers van koelingen en vriezers om energieverlies te voorkomen
- Maak zoveel mogelijk gebruik van één grote koeling of vriezer. De overige koelingen kunnen uitgezet en goed gereinigd worden. Voorkom muffe geuren door de deuren van koelingen na het reinigen op een kier open te laten staan.
- Ontdooi de vriezer en maak deze goed droog. Ook de uitlekbak als u daarbij kunt
- De ijsblokjesmachine kan uit. Reinig de machine goed van binnen en buiten.
- Reinig de afzuigfilters van de afzuigkap
- Ontkalk de combisteamer en leeg de boiler
- Ontkalk de bain marie
- Ontkalk de vaatwasser door het reinigingsprogramma minimaal één keer te laten draaien. Zet de vaatwasser deur of de kap na het reinigen op een kier
- Kook de frituur uit
- Controleer de zoutvoorraad in de waterontharder en vul indien nodig aan
- Let goed op de houdbaarheidsdatum van waterfilters, deze zijn beperkt houdbaar
- Laat af en toe water door de afvoerputten en afvoeren stromen zodat deze niet droog komen te staan.
Tip: La Base, Weesp
Pizza Restaurant La base in Weesp is helaas gesloten, maar staat niet stil.
2 x per week maken zij gratis maaltijden samen met lokale ondernemers voor het zorgpersoneel die hard aan het werk zijn voor alle mensen die zijn getroffen door het COVID19 virus. Zij stellen iedere maandag en vrijdag 100 maaltijden beschikbaar. Deze kunnen zij gratis bij hun ophalen en thuis of op het werk opwarmen.
Tip: comfort food
Het is een rare tijd. Mensen hebben behoefte aan comfort food, dus wanneer je een afhaal- of bezorgservice hebt, dan zouden deze producten zeer succescol kunnen zijn.
Tip: markeringen
Wanneer je voedsel laat afhalen, zorg dan voor markeringen op de vloer, zodat iedereen de minimale 1,5 meter onderlinge afstand eenvoudig kan bewaren.
Tip: bezorgen
Ook jij kunt bezorgen. Verschillende bezorgpartijen hebben acties in het leven geroepen, waardoor je je versneld kunt aansluiten bij een dergelijk platform.
Tip van Fiona Stoger, Coffeelicious (meerdere vestigingen)
Wij hebben onze productiekeuken omgetoverd tot een bakkerswinkel! Ook bezorgen we. Onze webshop is goed gevuld. We leveren gratis taarten aan ziekenhuizen etc.
Tip van KHN
Voor het op korte termijn verlagen van de huurprijs bestaat geen wettelijke regeling. KHN heeft op dit moment actief contact met overheid, maar ook met banken én de vastgoedsector. Ook kun je het gesprek met jouw verhuurder aangaan over de verlaging van de huurprijs op korte termijn. Of over het aanpassen van de voorwaarden (een huurvrije periode of een omzetgerelateerde huurprijs gedurende een bepaalde periode). KHN heeft een modelbrief opgesteld waarmee je jouw huurbaas kunt verzoeken voor een (tijdelijke) vrijstelling. Download de brief hier.
Jacco Heijkoop, CEO van The Tosti Club
De ontwikkeling was al een tijdje aan de gang maar nu –tijdens de coronacrisis- willen we onder meer onze WhatsApp-applicatie inzetten om onze zaak draaiende te houden. Aan de hand van een botje (robot) kun je onze ÉCHTE tosti’s en onze andere favourites bestellen, die een half uur later klaarstaan om opgehaald te worden. Het gebruik is heel eenvoudig. Je appt ‘bestel’ naar +31 76 303 3302 en dan reageert onze virtuele collega en assisteert jou door de bestelling. Het fijne is dat je direct in dezelfde omgeving kan betalen en jouw bestelling 30 minuten later klaarstaat op locatie.
KHN
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft een facebookpagina opgezet: HorecaHelpt. De pagina is een platform waar horecaondernemers hun verhalen, initiatieven, tips en steunbetuigingen kunnen delen.
Tip van HM Academy
Laat je zien. Zet al je communicatiemiddelen (social, e-mail, posters aan de binnenkant van je bedrijf) in om aan je gasten te laten zien wat je aan het doen bent. Afhalen en Bezorgen? Communiceer het. Volledig gesloten? Communiceer het. De samenwerking met een ander bedrijf? Communiceer het.
Tip van HM Academy
Er komt gelukkig een dag dat de horeca weer open mag. Denk goed na over de visie en strategie van je bedrijf ná de crisis. Een cruciale fase voor de continuïteit van je bedrijf. Zet ideeën op papier, vergader met collega’s via Google Hangouts, Facetime of Skype.
Tip van HM Academy
Ga in gesprek met leveranciers en de pandeigenaar. Iedereen is zich bewust van de situatie. Ga in gesprek om huur en lopende rekeningen op te kunnen laten schorten.
Tip van HM Academy
Houd een grote schoonmaak. Mocht je ervoor gekozen hebben om volledig dicht te gaan omdat je de infrastructuur niet hebt om te bezorgen of af te halen, gebruik de tijd om de keuken eens flink aan te pakken.