Met mooie fotografie op je website onderscheid je je en maak je een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om ervoor te zorgen dat potentiële gasten bij je reserveren. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de horeca deelt Wendy Bos haar kennis: 10 tips voor de mooiste horecafoto’s.
- Goed kijken
Heel belangrijk is het om goed te kijken wat je wel maar ook wat je niet op de foto wilt laten zien. Loop om te beginnen door de diverse ruimtes heen, noteer welke ruimtes je wilt laten zien en wat je wilt overbrengen aan de gasten. Probeer hierbij alvast het beeld te kaderen. Houd in gedachte ‘less is more’. Als er te veel in het beeld gestopt wordt, kan de foto onrustig en rommelig overkomen. Maak een duidelijke keuze in wat je laat zien. - Voorbereiding
Zorg dat de ruimte die je gaat fotograferen opgeruimd en schoon is. Haal storende elementen uit het beeld. Schroom niet om een tafel of stoel voor de foto op te schuiven om de foto te verbeteren. Andere objecten, zoals een mooie bos bloemen, kun je juist toevoegen om de foto extra kleur en sfeer te geven. - Laat sfeer zien
‘Beleving’ is een niet te onderschatten verkoopargument en dat kun je met de juiste fotografie overbrengen. Breng de sfeer goed over in de foto’s. Heeft je bedrijf een gezellige en warme uitstraling? Steek de kaarsen dan aan om dit warme gevoel goed in de foto over te brengen. - Toon de faciliteiten
Geef een zo goed mogelijke indruk van wat de gasten bij je kunnen verwachten: de mooie inrichting, de sfeervolle bar, de goed uitgeruste leestafel of het grote terras. En geef uiteraard een indruk van de omgeving. Zo zullen potentiële klanten gemakkelijker geloven dat jouw horecabedrijf die opgesomde opties ook daadwerkelijk aanbiedt. - Gebruik van je camera
Als je een goede digitale camera bezit, gebruik deze dan en niet je telefoon. De meeste camera’s hebben een ingebouwde flitser welke je beter niet kunt gebruiken. Fotografie zonder flitslicht kan in een binnenruimte met weinig daglicht best een uitdaging zijn. Onscherpte en beweging in de foto’s kun je voorkomen door de camera op een statief te zetten. Als je geen statief hebt dan kun je een zakje met rijst gebruiken als stabiele ondergrond voor de camera. Leg het zakje rijst op een geschikte plaats, bijvoorbeeld een hoge tafel. En bij foto’s met weinig daglicht kan het beeld wat te geel worden. Pas de witbalans handmatig aan in dit geval. Als je de camera in de automatische stand gebruikt, kan het zijn dat de foto te licht of juist te donker wordt. Zet dan camera dan eens op de manual-stand en pas de instellingen aan tot ze naar wens zijn. De belangrijkste variabelen zijn de ISO-waarde, de sluitertijd en het diafragma. Als je dit te complex vindt, kun je de knop belichtingscompensatie gebruiken. Met de plus en de min kun je de foto langer of juist korter belichten, ofwel lichter of donkerder maken. - Resolutie
Te ‘kleine’ fotobestanden geven een beeld waarbij de pixels als blokjes zichtbaar worden en dit is niet fraai. Aan de andere kant maken te ‘grote’ foto’s de website onnodig traag. Verdiep je in wat de juiste pixel-dimensies zijn voor de website waarop de foto’s komen. Grote foto’s over de gehele breedte van de website zijn ongeveer 1900 tot 2000 pixels breed. Kleinere afbeeldingen volstaan met een dimensie van 800 tot 900 pixels breed. - Verticale lijnen
Let goed op dat de verticale lijnen in de foto recht omhooglopen. De afbeelding toont heel onrustig als het beeld scheef is. Gebruik als referentiepunt de deur- en raamkozijnen en richt je camera zodanig dat deze loodrecht staan. Het kan betekenen dat de camera een hoger of juist lager standpunt nodig heeft. Ga waar nodig op een trapje staan. Hetzelfde geldt voor de horizon; deze hoort ook recht te zijn. Op de meeste camera’s bestaat de mogelijkheid om zogenaamde hulplijnen aan te zetten. Je ziet dan een raster in de zoeker of display waardoor je een goed hulpmiddel hebt om het beeld recht uit te lijnen. - Afwisseling
Gebruik variatie in de beelden door een combinatie toe te passen van overzichtsfoto’s en close-ups en detailfoto’s. Met een afwisseling in de foto’s kun je enerzijds een goede indruk geven van de diverse ruimtes en anderzijds de sfeer en het gevoel dat bij je horecabedrijf hoort weergeven. - Perspectief
Foto’s vanuit vogelperspectief laten het vaak toe om mooi gedekte tafels goed tot hun recht te laten komen of om de grootte van een ruimte te vatten. Ook een ontbijt- of lunchbuffet kan vaak vanuit vogelperspectief mooi in beeld gebracht worden. - Tijdloze foto’s
Foto’s waar je het langst plezier van hebt, zijn foto’s met een tijdloos karakter. Als je mensen in de ruimte fotografeert, zorg dan dat zij neutrale en tijdloze kleding dragen. Denk ook goed na in welk seizoen je de foto’s neemt. Zeker wanneer ook de omgeving mee in beeld komt, kun je maar beter zorgen dat de foto’s genomen worden wanneer de omgevingslocatie op z’n mooist is.
Met deze tips ben je goed voorbereid om je foto’s te laten spreken.
De tips zijn van Wendy Bos Fotoproducties, specialist in horeca- en hotelfotografie.