Als we het over marketing hebben dan gaat het vaak over aandacht. In hoeverre lukt het jou om de doelgroep op de juiste wijze aan te spreken en over te laten gaan op actie? Een uitdaging die steeds lastiger wordt. Als consument zie je gemiddeld 377 reclame-uitingen per dag. Hoe ga jij er dan voor zorgen dat jij wel de aandacht van de lezer weet je grijpen in een volle mailbox? Lees snel verder en we helpen je op weg met 5 slimme en vooral praktische tips.
1. Het juiste tijdstip bestaat niet
Veel marketeers zijn vaak bezig met het juiste tijdstip voor het versturen van een nieuwsbrief. Je wil natuurlijk het liefst in de mailbox van je doelgroep terecht komen als deze tijd heeft om je mail te lezen. Maar wanneer is dat dan? En wat is de perfecte tijd? Daar is maar één antwoord op mogelijk: testen!
Het beste tijdstip om je mailing te versturen is van enorm veel factoren afhankelijk en het is dan ook erg lastig om een tijdstip te noemen die ook voor jouw doelgroep werkt. De beste tijdstippen om te mailen die in onderzoeken genoemd worden zijn gebaseerd op gemiddelden, maar die hoeven dus helemaal niet in lijn te zijn met jouw doelgroep.
Wij adviseren om vooral te mailen op basis van triggers en fases in de funnel. Stuur je doelgroep een mail als ze er daadwerkelijk klaar voor zijn om de mail te lezen. Hiermee bedoelen we dat het slim inzetten van data de open ratio van je mails flink kan verhogen. Wedden dat je doelgroep jouw mail opent op de dag voordat ze bij jou een kamer geboekt hebben? Mensen zijn gewend om na een bezoek aan een restaurant of hotel een mail te ontvangen met de vraag om een recensie te schrijven en lezen hier vaak overheen. Een leuke mail sturen voordat je gasten bij je op bezoek komen is past echt onderscheidend!
2. Gebruik de voornaam van de ontvanger
Hoe meer gegevens je van je doelgroep hebt hoe relevanter je kunt zijn. Dit kun je slim gebruiken in de e-mails die je naar je doelgroep wil sturen. Probeer bijvoorbeeld eens de voornaam te gebruiken in de onderwerpregel of de beschrijving. Wedden dat de open ratio van je mails een flinke boost krijgt!
3. De platte mail
We hadden het eerder al over opvallen. In de meeste email marketing programma’s kun je de mooiste designs opmaken, prachtige foto’s en video’s toevoegen en nog veel meer. Dit is uiteraard erg mooi, maar valt het nog wel op tussen al die anderen mooi opgemaakte mails van bijvoorbeeld je concurrent?
De mailbox van je doelgroep kent eigenlijk maar drie verschillende soorten mails:
- Nieuwsbrieven
- Persoonlijke mails
- Geautomatiseerde mails met statusupdates van productaankopen
Tussen deze drie verschillende soorten mails kan het een voordeel zijn om ervoor te zorgen dat jouw mail lijkt op een persoonlijke mail. Stuur eens een mail naar je doelgroep die bestaat uit enkel tekst en volledig hetzelfde eruit ziet als elke andere persoonlijke mail. De kans is hiermee een stuk groter dat je mail geopend en gelezen wordt!
4. Geef eerst iets weg
De wet van wederkerigheid is één van de sterkste marketing wetten die er bestaat (Cialdini) In het kort betekent het niets anders dan dat je eerst iets voor iemand anders doet voordat je er iets voor terug vraagt. Veel nieuwsbrieven of e-mailmarketing campagnes zijn er nog steeds erg op gericht om direct iets aan te prijzen of te verkopen. Maar wat als je dit nu eens omdraait?
Als je een nieuwe inschrijving voor een campagne of nieuwsbrief realiseert dan is de eerste mail die je stuurt van groot belang. Probeer je in deze eerste mail direct iets te verkopen en zit de ontvanger hier totaal niet op te wachten? Dan is de kans erg groot dat je de inschrijving direct weer kwijt bent.
De eerste mail die je verstuurt is een hele mooie kans om de doelgroep eerst iets te geven voordat je over gaat op het aanbieden van jouw producten of diensten. Iets geven betekent in dit geval niet dat dit direct geld moet kosten. Dit kan ook waardevolle kennis zijn of bijvoorbeeld hele relevante tips die exact aansluiten op het profiel van de ontvanger. Je zult ervaren dat dit een flinke bijdrage levert in de verkopen in de opvolgende mails. Je doelgroep krijgt namelijk direct het gevoel dat ze iets van je gekregen hebben en sneller iets terug willen doen. Een heel simpel praktisch voorbeeld is het versturen van een kerstkaart. Als je een kerstkaart ontvangt van iemand dan krijg je direct het gevoel dat je een kerstkaart terug hoort te sturen. Herkenbaar, toch? 😉
5. Mail vanuit persoonlijke titel
Wanneer je een mail ontvangt dan zie je drie verschillende stukjes tekst: De afzender, het onderwerp en de beschrijving. Nog erg vaak worden e-mails van bedrijven verstuurd vanuit de bedrijfsnaam. Het valt natuurlijk veel meer op als je een mail stuurt naar je gasten vanuit persoonlijke titel. Hierdoor maak je de boodschap veel persoonlijker en geef je de gasten van je hotel of restaurant direct een leukere ervaring. Een mail verstuurd vanuit naam van de chef-kok over de nieuwe menukaart trekt veel meer de aandacht dan wanneer dit vanuit de bedrijfsnaam gedaan wordt.