Blog – Hoe branding de essentie raakt van jouw bedrijf

Hoe branding de essentie raakt van jouw bedrijf - Header smal - DEF

Hoe branding de essentie raakt van jouw horecabedrijf

De branding van je eigen onderneming begint vaak met het ontwerpen van je logo. Maar eigenlijk is dat de wereld op zijn kop. Want eerst wil je weten waaraan dat logo moet refereren. Dus moet je weten wat je DNA, kernwaarden en usp’s (unique selling propositions) zijn. Je moet beschrijven hoe je je gaat onderscheiden van je concurrenten. Daarom is het aan te raden je logo pas aan het einde van het branding traject te ontwerpen.

Vertrouwen is niet te koop

Start met het beschrijven van de identiteit van je horecabedrijf. Dit is te vergelijken met je persoonlijkheid. Je gaat je vragen stellen. Zoals wie zijn wij, waar staan we voor en wat is belangrijk voor ons? Wat zijn de waarden waar wij voor staan, die wij willen uitstralen en altijd zullen naleven?

Bij branding gaat het erom dat de wereld de juiste perceptie heeft bij jouw brand, jouw onderneming en merk. Dat je de juiste snaar weet te raken, vertrouwen wekt en dat de gast zich aangesproken voelt. Het is dan ook een misvatting dat je merkwaarde kunt kopen of overnemen bij een verkoop. De waarde van een merk bouw je op als er sprake is van vertrouwen in het merk. En vertrouwen is niet te koop. Een transparante, heldere visie waarnaar wordt gehandeld en geleefd in de onderneming zal je belanghebbenden overtuigen en de waarde van je merk onderstrepen.

Daarom is de branding van jouw bedrijf iets wat je strategisch wilt aanpakken. Want branding is als het ware een spiegel van jouw fundamentele waarden en die van jouw team en bedrijf. Kernwaarden waarmee je geïdentificeerd wilt worden en waar anderen jouw bedrijf aan kunnen herkennen.

Bij branding komt emotie om de hoek kijken

Het imago van je bedrijf is bepalend voor je succes. Het is niet alleen hoe mensen je horecabedrijf zien, de indruk die je maakt en de emotie die daaraan gekoppeld is maar ook hetgeen je gasten en je medewerkers zich graag mee associëren. Het zijn deze emotionele waardes die je kunt gebruiken in je on- en offlinecommunicatie en waar je die felbegeerde gunfactor, oftewel ‘likability’, mee opbouwt.

Dat maakt branding iets waar ieder bedrijf serieus aandacht aan moet besteden. Als startend bedrijf en gedurende de gehele levenscyclus van je bedrijf. Bedrijven die niet met regelmaat controleren of ze nog naar hun oorspronkelijke principes en ideeën opereren, verliezen vaak de connectie met hun doelgroep. Dat kan resulteren in een stagnerende omzet en teruglopend vertrouwen. Ga daarom regelmatig terug naar je kern en fundament. Daar waar het oorspronkelijke idee voor jouw horecaorganisatie is ontstaan.

Dus voordat je een ontwerper in de arm neemt om met je logo aan de slag te gaan, zal je het DNA van je bedrijf als het ware moeten blootleggen. Dit betekent dat je nadenkt over wat je bedrijf geliefd maakt en dat je weet wat je waarde propositie (je kernwaarden) en usp’s’ zijn. Pas dan krijg je de positionering van je bedrijf helder en worden de ‘why, what & how‘ van jouw organisatie duidelijk. Dat is het moment waarbij de branding van je bedrijf zichtbaar, hoorbaar en tastbaar wordt.

En nu je weet wie je bent, waar je voor staat en voor wie je het doet kan je eindelijk aan de slag met dat logo.